А втомобилната индустрия има дълга и интересна история. През годините тя е създала много иновации, които са в полза на обществото. Има десетки производители, хиляди модели и милиони произведени автомобили, които пишеха историята на бранша. А с това се създадоха и някои митове, отбелязва Autocar. Ето някои от тях и защо не са истина.
Кога всъщност започва масовото производство
Според мнозина, първият автомобил, който влиза в масово производство е Ford Model T. И се оказва доста популярен – над 15 млн. броя са произведени в продължение на малко над 18 години.
Но всъщност Model T е първият автомобил, който влиза в масово производство на движеща се поточна линия, т.е. основният метод, който се използва и до днес. Преди това има един друг автомобил, който се произвежда масово, просто това става по малко по-различен начин.
Това е Oldsmobile Curved Dash. Той се произвежда от 1901 г. до 1907 г. Колите се произвеждат масово, но процесът е малко неефективен – шаситата са поставени на подвижни колички, които биват бутани от една секция за сглобяване до друга.
А според някои историци истинският първенец е Benz Velo. Той влиза в серийно производство през 1894 г. и продължава до 1902 г. Доколко производството е масово зависи от дефиницията какво е това. Benz Velo е изработен в малко над 1200 броя – лимитирана серия според днешните разбирания от гледна точка на продажби, но пък и серийна включително и според днешните регулации в моторните спортове кой автомобил е „прототип“ и кой „сериен“.
Всички Ford T трябва да са черни
Ford Model T може и да не е първият масово произвеждан автомобил, но това не намалява неговия принос за историята и индустрията. А и за някои митове. Например Хенри Форд често е цитиран да казва: „Всеки клиент може да си избере да му боядисаме колата във всеки цвят, стига това да е черно“.
Като аргумент се твърди, че решението е било, че черната боя е съхнела най-бързо, когато е пръскана. Съответно се увеличава производственият капацитет.
Всъщност няма доказателства, че Форд някога е казвал това. И още, евентуалният цитат е датиран от 1909 г. Model T влиза в производство през 1908 г., а черен цвят не се предлага през първите 6 години. Според анализ на историка д-р. Тренд Богес, всички Model T от края на 1914 г. до лятото на 1925 г. наистина са само черни, но се полага на ръка и процесът отнема 4 дни. Пръскането влиза като технология чак през 1926 г. и тогава се предлагат и други цветове.
Коя всъщност е най-продаваната кола в света
Според някои анализи най-продаваният автомобил в света е Toyota Corolla. Те са базирани на официални данни от Toyota от 2021 г., че тогава продажбите на Corolla са прехвърлили 50 млн. броя. Самата компания не е твърдяла, че е най-продаваният модел в историята, но някои смятат така. И изглежда логично, имайки предвид, че вторият и третият – Volkswagen Beetle и Ford Model T имат 10 млн. броя по-малко дори и при обединени резултати.
Toyota Corolla
Противниците на твърдението казват, че титлата може да се носи от кола, която е непроменена или с минимални промени. Първата Corolla от 1966 г. и настоящата имат общо само в името и факта, че са с четири колела и двигател. Моделите са коренно различни, докато Ford Model T и оригиналната „костенурка“ на VW се произвеждат десетилетия с минимални промени и подобрения. Всъщност, Toyota е безапелационен лидер по общи продажби на коли с името ѝ.
V12 двигателите са италианско творение
Ferrari, Lamborghini, Maserati, Alfa Romeo. Четири италиански легенди, които през годините правят автомобили с V12 двигатели. За първите две V12-ката е неизменна част от върховите им модели в продължение на десетилетия. Затова и мнозина смятат, че V12 е създаден от италианското автомобилостроене.
Ferrari Enzo
Всъщност, този тип двигател е създаден през 1904 г. от Putney Motor Works в Лондон. Само, че не е използван за кола, а за спортна моторница. Четири години по-късно производителят на карбуратори Джордж Шеблър прави прототипен V12 с функция за изключване на цилиндри.
Първият V12 за серийни автомобили е на Packard Twin Six. Влиза в производство през 1915 г. Първият V12 модел на Ferrari е чак през 1947 г.
Електрическите коли са ново изобретение
Електрическите автомобили са представяни като иновация, която ще промени света. Втората част от твърдението може и да е вярна. Ако се реализира според очакванията, електрическият преход може да донесе много промени.
Но електрическите коли като концепция далеч не са нещо ново. Всъщност за първата изцяло електрическа кола се смята Flocken Elektrowagen, който се произвежда от 1888 г. до 1903 г. Почти по същото време (1890 г.) в САЩ Уилям Морисън създава своя електрическа кола и всъщност до към 1920 г. на пазара има доста голям избор от електрифицирани модели и изглежда, че това ще е предпочитаното задвижване.
Проблемите със зареждането и пробега обаче, както и значително по-бързия напредък в развитието на ДВГ, а и воините, слагат рязък край на електрификацията.